13آوریل 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شده است، نوروپاتی اتونومیک یا خودکار - نوعی نوروپاتی دیابتی که بر اعصاب کنترل کننده عملکردهای اساسی بدن تأثیر می گذارد - به اندازه ای شدید است که در حدود یک نفر از هر پنج بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1، علائمی ایجاد می کند.

شناخته شده ترین شکل نوروپاتی که افراد مبتلا به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد، نوروپاتی محیطی است که به طور معمول علائمی مانند سوزش، گزگز، یا بی حسی در پاها و ساق پا ایجاد می کند. از سوی دیگر، نوروپاتی اتونومیک شامل آسیب به اعصابی است که اطلاعات را از مغز و نخاع حمل می کنند - بنابراین می تواند عملکرد بسیاری از فرآیندهای مختلف بدن را مختل کند. گاهی اوقات، نوروپاتی اتونومیک ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکند - حتی اگر عملکرد یک اندام اصلی مانند قلب را مختل کند. اما در موارد خاص، نوروپاتی اتونومیک می تواند عملکرد اندام هایی مانند قلب، مثانه، سیستم گوارشی یا غدد عرق را به گونه ای تغییر دهد که علائم قابل توجهی ایجاد کند.

در مطالعه ی اخیر، محققان پاسخ های نظرسنجی 965 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 را که در برنامه ای به نام T1D Exchange Clinic Registry شرکت داشتند، بررسی کردند. شرکت‌کنندگان بین سال‌های 2010 تا 2017 در این نظرسنجی شرکت کردند و در زمان نظرسنجی حداقل به مدت پنج سال به دیابت مبتلا بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 40 سال و میانگین مدت ابتلا به دیابت آنها 20 سال بود.

عوامل مختلفی با افزایش میزان نوروپاتی اتونومیک مرتبط هستند

به طور کلی، 166 شرکت کننده (17 درصد) علائمی داشتند که نشان دهنده نوروپاتی اتونوم دیابتی بود. از بین این شرکت کنندگان دارای علائم، 72٪ گفتند که علائم آنها با شدت متوسط ​​یا کمی بیش از متوسط است. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که علائم نوروپاتی اتونومیک را تجربه نکردند، افرادی که این علائم را تجربه کردند، سطح هموگلوبینA1C بالاتری داشتند (معیار کنترل طولانی‌مدت قند خون) و مدت طولانی‌تری به دیابت مبتلا بودند. آنها همچنین احتمال بیشتری داشت که زن باشند، درآمد کمتری داشته باشند، سیگار بکشند، از مواد افیونی استفاده کنند، افسردگی داشته باشند یا بیماری قلبی عروقی داشته باشند. جای تعجب نیست که شرکت کنندگانی که علائم نوروپاتی اتونومیک را داشتند، نیز بیشتر احتمال دارد نوروپاتی محیطی را تجربه کنند.

همانطور که در این مقالهذکر شد، عوامل خاصی به ویژه با علائم نوروپاتی اتونومیک مرتبط هستند. در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که علائم نوروپاتی اتونومیک را نداشتند، افرادی که علائم نوروپاتی اتونومیک را داشتند، 47 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی، 51 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، 99 درصد بیشتر احتمال دارد که از مواد افیونی استفاده کنند و 132 درصد بیشتر احتمال دارد که گاستروپارزی (تخلیه ی آهسته ی معده) را تجربه کنند. این امکان وجود دارد که حداقل در برخی موارد، گاستروپارزی یک نتیجه از نوروپاتی اتونومیک باشد.

محققان نتیجه گیری کردند که علائم نوروپاتی اتونوم دیابتی، در دیابت نوع 1 رایج است. عوامل اجتماعی و اقتصادی و بیماری‌های روان‌شناختی ممکن است به علائم نوروپاتی اتونوم دیابتی کمک کنند و باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/13/autonomic-neuropathy-symptoms-common-in-type-1-diabetes/